Publication

Як забронювати працівників неприбуткової організації у 2025 році

06/06/2025

Anatoliy Pashynskyi

Partner, Attorney-at-Law, PhD

Anticorruption Issues,
Corporate and M&A,
Private Client and Wealth Management

Maksym Vasyliev

Associate

Anticorruption Issues

У 2025 році відбулись істотні зміни у процедурі бронювання для працівників громадських обʼєднань і благодійних організацій. 

Так, у звʼязку з переглядом зон відповідальності міністерств повноваження щодо надання статусу критичності неприбутковим організаціям перейшли від Мінреінтеграції до Мінрозвитку. На виконання нових повноважень Мінрозвитку в лютому 2025 року скасувало старі процедури Мінреінтеграції та затвердило новий Наказ №116 "Про деякі питання формування переліку українських неурядових організацій, які реалізують гуманітарні проекти за кошти міжнародних партнерів". 

Згідно з новим Наказом Мінрозвитку неурядові організації можуть бути визнані критичними і забронювати 50% своїх співробітників. Про те, як це працює на практиці, – читайте у нашому огляді.

1. Які неприбуткові організації можуть забронювати своїх працівників?

Щоб отримати статус критичності та в подальшому забронювати працівників, неприбуткова організація має відповідати 3 ключовим вимогам:

  1. Неприбутковість – організація повинна бути внесена до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Мова іде про українські громадські обʼєднання та благодійні організації, які оформили статус неприбутковості в податковій.
  2. Гуманітарна спрямованість проєктів – на момент подання заявки на критичність організація вже як мінімум 6 місяців має реалізовувати принаймні один гуманітарний проєкт на території України. Прикладами гуманітарних проєктів може бути допомога ВПО, підтримка постраждалих внаслідок війни, турбота про дітей-сиріт чи літніх людей в умовах воєнного стану. При цьому гуманітарна допомога може надаватись у різних формах: перерахування грошових коштів, ввезення та роздача товарів щоденного вжитку, надання безоплатних послуг тощо.
  3. Наявність міжнародного партнера – проєкт має реалізовуватись організацією за кошти міжнародного партнера (іноземного донора).  

2. Як виглядає процедура бронювання?

Спершу неприбуткова організація оформлює і подає пакет документів до Мінрозвитку. Після цього профільний підрозділ Міністерства розглядає заявку і за результатами розгляду може прийняти рішення про включення організації до Переліку українських неурядових організацій, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів. Включення до цього Переліку означає визнання критичного статусу організації.

Після включення до Переліку керівник організації автоматично отримує можливість забронювати своїх працівників онлайн через державний портал Дія.

3. Який пакет документів потрібно зібрати?

Мінрозвитку має затверджений перелік із 9 пунктів, згідно з яким неприбуткова організація має зібрати документи. Хоча частина пунктів не має викликати значних труднощів (e.g. копія статуту, витяг з Реєстру неприбуткових установ та організацій), деякі з вимог сформульовані неоднозначно і вимагають подання десятків різних підтвердних документів. Для прикладу, потрібно зібрати копії всіх договорів, що підтверджують відносини з міжнародним партнером, надати специфічну первинну документацію, підготувати листи-обґрунтування щодо попереднього досвіду та важливості гуманітарних проєктів тощо. 

Офіційно затверджених форм цих документів немає, а тому до їх підготовки доведеться підійти креативно. При цьому слід відповідально ставитись до юридичних формулювань, а також дотримуватись вимог щодо оформлення, посвідчення і перекладу документів. Як безапеляційно зазначає Мінрозвитку в своєму Наказі: «Документи, оформлені з порушенням вимог цього Переліку, розгляду не підлягають». 

4. Яку кількість працівників можна забронювати?

Неприбуткові організації, включені до Переліку, мають право забронювати до 50% загальної кількості своїх військовозобовʼязаних працівників. Раніше ця цифра складала 100%, але після змін до законодавства в січні 2025 року її було зменшено.

5. На який строк надається критичність і бронювання?

Законодавство не визначає чіткого строку, на який неприбуткова організація включається до Переліку і отримує критичність. Як нам відомо з практики, наразі неприбуткові організації вносяться до Переліку до моменту завершення строку реалізації гуманітарного проєкту.

Після отримання критичності організація може оформити бронювання для працівників на 12 місяців. Якщо по завершенню цього 12-місячного строку організація все ще перебуватиме в Переліку, бронювання працівників можна буде поновити в онлайн-режимі.

6. Скільки неприбуткових організацій вже включено до Переліку?

Мінрозвитку наразі не розміщує Перелік організацій у відкритому доступі, хоча і обіцяє зробити найближчим часом. За нашою інформацією, станом на травень 2025 року до Переліку вже включено більше 40 українських неурядових організацій. 

* * *

Основною метою роботи будь-якої неприбуткової організації є допомога суспільству в певній сфері. Важливу роль у цьому відіграє кваліфікований персонал: соціальні працівники, закупівельники, експедитори, бухгалтери, юрисконсульти, інструктори тощо. Як показує практика, професійна підготовка та налагодження роботи цих фахівців вимагає від неприбуткової організації значних інвестицій часу і ресурсів. Оновлений механізм бронювання дозволить громадським обʼєднанням та благодійним організаціям бронювати цінних працівників і продовжувати ефективну роботу заради нашої перемоги.

Автори: Анатолій Пашинський, Максим Васильєв
 

What's new?

Most important updates in your mail.

similar publications

05/03/2025

Q&A about Anti-Bribery & Corruption in Ukraine in 2025

Anatoliy Pashynskyi