The article is available in Ukrainian
Верховна Рада прийняла одразу два закони, які регулюють питання оподаткування в період дії воєнного стану:
- Закон № 2118-ІХ від 03.03.2022 року “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану”;
- Закон № 2120-ІХ від 15.03.2022 року “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану”.
Вищезгадані закони діють паралельно та взаємодоповнюють один одного.
22 березня 2022 року у Верховній Раді було зареєстровано третій законопроект, спрямований на зміну податкового законодавства — “Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану” № 7190. 24 березня 2022 року цей закон прийняла Верховна Рада, проте він ще не підписаний Президентом, а його остаточна версія поки не опублікована в офіційних джерелах.
Особливі умови оподаткування для платників єдиного податку третьої групи (2% від доходу)
Нагадаємо, що з 1 квітня 2022 року платниками єдиного податку 3-ої групи можуть бути ФОП-и та юридичні особи, у яких обсяг доходу за календарний рік не перевищує 10 мільярдів гривень. Ставка єдиного податку для цієї групи становитиме 2% від доходу (далі — “особлива система оподаткування для платників третьої групи єдиного податку”).
Ні. Фізичні та юридичні особи-нерезиденти не можуть перейти на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку.
Так. Резидент ДіяСіті може перейти на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку. Закон № 2120-ІХ від 15.03.2022 року не містить жодних обмежень для такого переходу.
Так. Платники податків на загальній та спрощеній системі оподаткування можуть перейти на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку.
Відповідно за проекту закону № 7190 від 22.03.2022 року, який Верховна Рада проголосувала 24 березня, платники податку на прибуток підприємств, які прийняли рішення про перехід на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку або відмовились від неї, подають податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за ті (той) періоди, протягом календарного року, в яких вони були платниками податку на прибуток підприємств.
Так. Платник податків, основний вид діяльності якого експорт послуг, може перейти на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку.
24 березня Верховна Рада проголосувала за проект закону № 7190 від 22.03.2022 року, який деталізує порядок переходу платників податків на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку.
Відповідно до цього законопроекту для переходу на таку систему оподаткування платник податків повинен подати до контролюючого органу заяву, в якій зазначити, що бажає перейти на особливу систему оподаткування для платників третьої групи єдиного податку зі ставкою 2%. При цьому, до заяви не потрібно додавати розрахунок доходу за попередній календарний рік.
Якщо така заява буде подана до 1 квітня 2022 року, то заявник вважатиметься платником єдиного податку третьої групи на особливій системі з 1 квітня, а якщо заява буде подана після 1 квітня — з наступного робочого дня після подання такої заяви.
Відповідно до законопроекту № 7190 платники третьої групи єдиного податку на особливій системі оподаткування звільняються від обов’язку:
- нарахування та сплати ПДВ при ввезенні товарів на митну територію України;
- подання податкової звітності з ПДВ.
При цьому, їх реєстрація платником ПДВ не анулюється, а є призупиненою на період, протягом якого платник податків є платником третьої групи єдиного податку на особливій системі оподаткування.
Податок ставкою 2% для платників третьої групи єдиного податку на особливій системі оподаткування обраховується за касовим методом.
Так. З 1 березня 2022 року до припинення / скасування воєнного стану та протягом 12 місяців після цього навіть ті ФОП-и, які продовжують здійснювати свою діяльність у період дії воєнного стану, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок.
Ви маєте право скористатися правом на нарахування податкової знижки за результатами 2021 звітного року до 31 грудня 2022 року. На наступний податковий рік податкова знижка не переноситься. Витрати 2022 року можна буде врахувати до податкової знижки під час деклараційної кампанії 2023 року.
Проте на період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством, що вплине і на строки для декларування з податку на доходи фізичних осіб. Тому варто чекати на роз'яснення податківців з цього питання.
Ні. Законодавець не передбачив обов’язку ФОП-ів, які не сплачували ЄСВ під час дії режиму воєнного стану, сплатити ЄСВ після припинення / скасування воєнного стану.
Ви маєте право скористатися правом на нарахування податкової знижки за результатами 2021 звітного року до 31 грудня 2022 року. На наступний податковий рік податкова знижка не переноситься. Витрати 2022 року можна буде врахувати до податкової знижки під час деклараційної кампанії 2023 року.
Проте на період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством, що вплине і на строки для декларування з податку на доходи фізичних осіб. Тому варто чекати на роз'яснення податківців з цього питання.
Податкова знижка може бути надана лише резиденту, який має реєстраційний номер облікової картки платника податку. Окрім цього, загальна сума податкової знижки не може перевищувати суми річного загального оподатковуваного доходу, нарахованого як заробітна плата.
Також усі витрати, які включаються до розрахунку податкової знижки, повинні обов’язково підтверджуватися відповідними документами.
Так. Розраховуючи суму податкової знижки, платник податків підсумовує всі витрати, які можуть бути враховані до складу податкової знижки відповідно до Податкового кодексу.
За 2021 та 2022 податкові роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельних ділянок, за об’єкти житлової нерухомості, які:
- розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії або які тимчасово окуповані збройними формуваннями росії;
- стали непридатними для проживання у зв’язку зі збройною агресією росії.
На період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний / надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю за земельні ділянки:
- на яких ведуться бойові дії;
- тимчасово окуповані збройними формуваннями росії;
- визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Окрім цього, за 2022 та 2023 звітні роки не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання з таких же ділянок.
Перелік таких територій встановлюється Кабінетом Міністрів України. Станом на сьогодні такого переліку немає.
Так. Відповідно до Податкового кодексу звільняються від оподаткування ПДВ операції з надання благодійної допомоги, а саме — безоплатного постачання товарів та послуг, благодійним організаціям. Такі операції не вважаються операцією реалізації для цілей оподаткування, а отже, не є об’єктом оподаткування ПДВ.
Так, передання товарів та послуг благодійним організаціям необхідно підтверджувати відповідними документами, наприклад — видатковими накладними, актами прийому-передачі. Без підтверджуючих документів благодійники не зможуть використовувати податкові пільги (в т.ч. щодо звільнення від оподаткування ПДВ).
Закон № 2120-ІХ встановлює, що під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану при здійсненні операцій з постачання пального та інших нафтопродуктів (незалежно від того, коли відбулось придбання таких пального та нафтопродуктів – до запровадження ставки ПДВ 7% на такі товари, чи після її запровадження) до складу вартості таких товарів включається ПДВ, визначений за ставкою 7%. Є думки, що вказана ставка впроваджується з дня набрання чинності законом Закон № 2120-ІХ - тобто 17 березня 2022 року. Проте, відповідно до формулювань закону, вказана ставка повинна застосовуватися “під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану”, відтак, ми вважаємо, що вона застосовується з 24 лютого 2022 року. Відповідно до роз'яснень податківців, податковий кредит, сформований у попередніх податкових періодах при придбанні товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, що починають використовуватись в операціях, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%, зокрема, в операціях з постачання пального та інших нафтопродуктів, не підлягає коригуванню у зв’язку із застосуванням цієї ставки ПДВ.
Відповідно до Податкового кодексу списання товару не підлягає оподаткуванню ПДВ лише в тому разі, коли товар був знищений внаслідок форс-мажорних обставин — наприклад, бойових дій. При цьому, факт знищення товару має бути документально підтвердженим.
Розмістивши сертифікат на офіційному сайті, Торгово-промислова палата України прагнула спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин. Проте як свідчить практика Верховного Суду, такий сертифікат не є індивідуальним актом, який спричиняє виникнення, зміну чи припинення прав та обов’язків сторін, а також, не має наперед визначеної сили для суду (справи № 910/6240/16, 910/24738/15, 826/9302/17). Відповідно ми рекомендуємо суб’єктам господарювання звертатися до ТПП України для отримання індивідуального сертифікату.
Законодавець ще не встановив яких-небудь особливостей трансфертного ціноутворення в період дії воєнного стану. Варто звернути увагу на те, що на період дії правового режиму воєнного чи надзвичайного стану, що вводиться в Україні, зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством, у тому числі і тих, які стосуються трансфертного ціноутворення.
Така фінансова допомога не включається до загального річного оподатковуваного доходу такого працівника. При цьому, в такому випадку роботодавець повинен сплачувати єдиний соціальний внесок за найманого працівника.
Добровольче формування утворюється зборами ініціативної групи жителів територіальної громади. Під час зборів ведеться відповідний протокол про утворення такого добровольчого формування.