публікації

Реєстрація волонтерської організації під час війни

30/03/2022

Анатолій Пашинський

Партнер, адвокат, PhD

Антикорупційні питання,
Корпоративне право,
Приватні клієнти та управління приватним капіталом

Сьогодні кожен із нас на своєму фронті наближає перемогу над російським загарбником. Щоб підтримати наші Збройні Сили, багато українців почали займатись волонтерською діяльністю: організовують збір коштів, закупляють необхідні товари, допомагають з перевезеннями тощо. Значна частина волонтерів працює самостійно або ж приєдналась до вже існуючих благодійних чи громадських організацій. Проте деякі волонтери планують створення власної організації, яка б дозволяла працювати ефективніше. У цій статті ми зібрали 8 найбільш поширених юридичних питань, якими цікавляться українці при реєстрації власної волонтерської організації.

1. Яку організаційно-правову форму краще обрати для волонтерства?

Для волонтерських цілей найкраще підходять такі форми юридичних осіб як благодійна організація (БО) та громадське об’єднання (ГО).

2. У чому різниця між благодійною організацією і громадським об’єднанням?

Критерій Благодійна організація Громадське об'єднання
1.

Законодавство

Закон "Про благодійну діяльність та благодійні організації" Закон "Про громадські об’єднання"
2. Основна мета Благодійна діяльність Захист прав і свобод, задоволення суспільних та інших інтересів
3. Членство Як фізичні, так і юридичні особи (залежно від виду) Як фізичні, так і юридичні особи (залежно від виду)
4. Мінімальна кількість засновників 1 2
5. Статус неприбутковості Можна отримати Можна отримати


Отже, благодійні організації та громадські об’єднання у більшості питань досить подібні. Ключовою відмінністю є їх основна мета: БО націлена на благодійну діяльність, а ГО – на об’єднання спільних зусиль для вирішення певних питань.

3. Що таке статус неприбутковості і як його отримати?

Після реєстрації кожній благодійній чи громадській організації слід отримати статус неприбутковості. Він дозволяє не сплачувати податок на прибуток з отриманих коштів.

Державна реєстрація організації ще не означає, що вона отримала статус неприбутковості. Включення до Реєстру неприбуткових організацій є додатковою процедурою, що здійснюється місцевими управліннями ДПС на підставі окремої заяви. Для отримання позитивного рішення ДПС статут організації має відповідати вимогам п. 133.4 Податкового кодексу України.

4. Чи має право благодійна організація збирати кошти на військові потреби?

Далеко не кожна БО має право збирати кошти на потреби ЗСУ та закупати для наших бійців бронежилети, каски чи тепловізори. Для цього в статуті БО має бути прямо прописана така сфера благодійної діяльності як "сприяння обороноздатності та мобілізаційній готовності країни, захисту населення у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу" (п. 15 ч. 2 ст. 3 Закону "Про благодійну діяльність та благодійні організації"). Формулювання статуту, яке дозволяє БО займатись "усіма визначеними законом сферами благодійної діяльності", також вважається прийнятним.

5. Чи можна використовувати громадське об’єднання для благодійності?

Законодавство не забороняє громадським об’єднанням здійснювати благодійну діяльність. Разом з тим, наполегливо рекомендуємо закріпити відповідний напрям діяльності безпосередньо в статуті ГО. При цьому благодійність має бути визначена не як основна мета ГО, а лише як один із додаткових напрямів діяльності. Якщо ГО буде займатись благодійністю без відповідного положення у статуті, існує ризик втрати статусу неприбутковості та додаткового нарахування податку на прибуток.

Якщо Ви плануєте системно займатись збором коштів у великих обсягах – рекомендуємо все-таки зареєструвати благодійну організацію. Її нормативне регулювання набагато краще пристосоване для подібних цілей.

6. Чи можна створити благодійну або громадську організацію під час воєнного стану?

Зареєструвати БО чи ГО під час воєнного стану можливо. Такі реєстраційні дії проводять державні реєстратори, які включені Міністерством юстиції до спеціального переліку воєнного часу (постанова Кабміну від 06.03.2022 №209). Цей перелік у відкритому доступі не оприлюднювався. Натомість Кабмін розмістив контактні дані регіональних ЦНАП, до яких можна звертатись з цих питань. Оскільки на час воєнного стану принцип територіальності не діє, для проведення реєстраційних дій можна звернутись до будь-якого ЦНАПу в Україні.

У воєнний час документи на реєстрацію можна подавати як у класичному письмовому вигляді (де це фізично можливо), так і через електронну пошту. У разі подання документів у електронній формі їх необхідно скріплювати кваліфікованими електронними підписами заявників.

Реєстрація організації проводиться "невідкладно". Проте на практиці строки можуть залежати від завантаженості реєстратора і безпекової ситуації у конкретному регіоні.

7. Чи можна отримати статус неприбутковості під час воєнного стану?

У мирний час подати заявку на отримання статусу неприбутковості можна було одночасно з документами на державну реєстрацію організації. Проте після спілкування з великою кількістю реєстраторів ми дізнались, що у воєнний час ця опція не працює.

Тому після державної реєстрації юридичної особи у воєнний час доведеться окремо подавати заявку на неприбутковість по формі №1-РН до місцевої податкової. Таку заявку можна подати на місці у паперовій формі або ж дистанційно через електронний кабінет платника.

Окремо підкреслюємо, що на присвоєння статусу неприбутковості екстериторіальний принцип поки не поширили. Це означає, що Ви не зможете подати заявку на статус неприбутковості до ГУ ДПС у Львівській області, якщо зареєстрованим місцезнаходженням організації є м. Київ. Місцеві податкові приймають заявки лише від тих юридичних осіб, що зареєстровані в їхніх областях.

8. Чи не легше просто збирати кошти на особисту картку і нічого не реєструвати?

Дійсно, багато волонтерів зараз не реєструють власних організацій та збирають кошти на особисті картки. Проте з точки зору податкового законодавства такі надходження можуть бути сприйняті ДПС як особисті доходи з подальшим нарахуванням 18% ПДФО та 1,5% військового збору на отримані суми.

Порівняно з цим, неприбуткова організація має низку серйозних переваг. По-перше, благодійні надходження на рахунок неприбуткової організації не оподатковуються. По-друге, наявність зареєстрованої організації спрощує закупівлю речей за кордоном та їх ввезення в Україну, а також полегшує ведення договірної роботи. По-третє, створення юридичної особи дозволяє краще організувати внутрішні процеси та збільшує довіру людей до певного волонтерського колективу.

* * *

Кожен волонтер сьогодні всіма своїми силами прагне наблизити перемогу над агресором. Проте наближати цю перемогу краще у правильній організаційно-правовій формі. Вірно підібраний формат волонтерської діяльності дозволить не лише швидше перемогти у війні, а й уникнути небажаних юридичних проблем після її закінчення.

Автор: Анатолій Пашинський, радник ЮФ Василь Кісіль і Партнери

Опубліковано: Юридична газета, 30 березня 2022 р.

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

23/10/2024

До Єдиного державного реєстру щороку подається 600-900 тис. антикорупційних декларацій. Кожна із цих декларацій теоретично може стати обʼєктом повної перевірки НАЗК. У той же час, в Управлінні проведення повних перевірок НАЗК працює орієнтовно 30 співробітників. В умовах такого величезного розриву між кількістю декларацій та людським ресурсом для їх перевірки на перший план виходить логічне запитання – яким саме чином НАЗК обирає декларації, що йдуть на повну перевірку?

Анатолій Пашинський

10/10/2024

На фоні обговорення питань економічного бронювання непоміченою залишилась важлива новина. У червні Мінреінтеграції прийняло Порядок бронювання працівників неурядових організацій, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів.

Анатолій Пашинський, Марко Головач, Максим Васильєв