Ви вирішили продавати товари онлайн і обираєте назву для магазину. Це одночасно назва на сайті і доменне ім’я, яке індексуватиме пошукова система та агрегатори. Дамо декілька юридичних порад для вдалого вибору назви інтернет-магазину.
Перевірте чи не порушить назва майбутнього магазину чужу торговельну марку (ТМ)
Для цього проведіть пошук в базі торговельних марок. Досвід юриста чи повіреного дозволить оцінити результати з точки зору схожості вашої назви і чужого знаку.
Врахуйте, що торговельна марка діє лише на території країни, де вона зареєстрована. Якщо ви доставляєте товар лише по Україні, достатньо пошуку в базі українських ТМ. Вихід на міжнародний ринок може потребувати аналогічної оцінки ризику в інших країнах.
Зареєструйте свою ТМ
Оцініть свої перспективи: якщо ви продаєте постільну білизну і вирішили назватись «ковдра» чи «постіль», скоріш за все буде відмова в реєстрації. Цей знак або є описовим, бо вказує на вид товару, або вводить в оману, якщо насправді продаватимете інші товари.
Хоча це може виглядати привабливо, не обирайте ім’я чи псевдонім відомої людини або персонажа, назву відомого твору тощо – власник прав на ім’я чи твір звернеться з претензією про стягнення збитків, а закон прямо забороняє реєструвати такі позначення як ТМ.
Уникайте використання чужого бренду
Якщо ви продаєте товар відомого бренду, найкоротший шлях повідомити про це – назвати свій онлайн-магазин цією ТМ. Але є одне «але»: скоріш за все це буде порушенням.
Є тонка межа між інформуванням майбутніх покупців про товар та незаконним використанням чужого бренду. Ви маєте обов’язок повідомити відвідувачів сайту про асортимент, а часто це неможливо зробити без вказівки на торговельну марку. Використання чужої ТМ у назві власного магазину переходить межу чесної конкуренції, бо так ви користуєтеся репутацією бренду для власної вигоди. Придбання товару не дає права на використання чужої ТМ як назви власного магазину.
Власник торговельної марки може звернутися в доменний арбітраж, аби забрати домен. З 2019 року арбітраж доступний і стосовно доменних зон .ua та com.ua. Розгляд займає орієнтовно від 2 до 3 місяців та складається з подачі скарги та відповіді на скаргу.
Ми зібрали п’ять порад за матеріалами доменних спорів
- Не варто покладатись на маскування бренду в домені. Арбітр, як правило, не враховує описові елементи (наприклад, service, shop, Ukraine) та очевидні помилки в написанні (fuijifilm.com порушує ТМ Fuji, sanifi.com – TM Sanofi, twıtter.com – ТМ Twitter);
- Якщо вам вдалося зареєструвати ТМ, тотожну чужому бренду, вона не гарантує права на домен. Якщо інші обставини вказують на недобросовісну поведінку, наявність у власника домену зареєстрованої ТМ не зробить використання законним. Арбітр оцінює першість використання позначення, зміст веб-сайту та мету, з якою особа зареєструвала домен.
- Чужий бренд в домені вказує споживачу на зв’язок із його власником. Покупці в інтернеті звикли, що адреса офіційного сайту виробника містить його торговельну марку, тому схильні довіряти сайту, який в доменному імені має відомий бренд. Дії, пов’язані зі зловживанням такою довірою арбітр визнає недобросовісними. Чи не єдине виправдання для інтернет-магазину – це дозвіл власника ТМ на його реєстрацію.
- Вказуйте достовірну інформацію про себе та відносини з виробником. Часто власник інтернет-магазину не вказує дані продавця, що саме по собі є порушенням закону. На сайті, який має в назві відому ТМ та не містить жодної вказівки на продавця, єдиною реальною особою, яку споживач може визначити, є власник відомого бренду. Це свідчить про намір отримати комерційну перевагу від використання чужої репутації. Доказом добросовісного використання ТМ може слугувати дисклеймер про статус відносин з виробником (офіційне представництво, авторизований продавець) або відсутність такого статусу.
- Уникайте нечесних маркетингових практик. Якщо в домені вказаний один бренд, а сайт пропонує товари інших виробників, це вводить в оману споживачів щодо асортименту і джерела походження товару. Практика доменного арбітражу визнає недобросовісною маркетингову тактику «bait-and-switch». Споживача приваблює бренд в адресі сайту, але товарів цього бренду немає. Натомість, продавець намагається «переключити» увагу на інші товари або послуги, які споживач не шукав, в тому числі пропонуючи рекламу конкурентів. Або ж власник сайту використовує в назві бренд вищої цінової категорії (наприклад, luxury), а на сайті продає дешевші альтернативи.
Врахуйте всі ці поради, якщо вирішите починати власну справу через маркетплейс – умовами використання таких сервісів є дотримання прав інтелектуальної власності третіх осіб.
У будь-якому випадку, для захисту своїх інвестицій радимо реєструвати назву вашого інтернет-магазину в якості торговельної марки, поки цього не зробив хтось інший.
Автори: Іларіон Томаров, радник, Дар'я Ромащенко, юристка
Опубліковано: Ain.ua, 22 липня 2020 р.