Однією із законодавчих змін, викликаних пандемією COVID-19, стало внесення Верховною Радою України змін до Кримінального кодексу України (далі – «КК України»).
Так Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 року № 530-IX (далі - «COVID-закон») виклав статтю 325 КК України у новій редакції (далі – «COVID-редакція»), суттєво посиливши санкції за порушення правил та норм щодо запобігання інфекційним захворюванням, масовим отруєнням та масовим неінфекційним захворюванням (отруєнням), якщо такі дії спричинили або завідомо могли спричинити поширення цих захворювань.
Зокрема, якщо за попередньою редакцією (далі також – «нова стара редакція») порушнику загрожував штраф в розмірі 1 700 грн, то за COVID-редакцією штраф мав би визначатися в діапазоні 17 000 - 51 000 грн. Також COVID-редакцією санкцію статті 325 КК України було доповнено новим видом покарання, а саме позбавленням волі до 3 років.
Посилення санкцій статті 325 КК України разом з неможливістю чітко відмежувати її від статті 44-3 КУпАП (порушення правил щодо карантину людей), яка також завдячує COVID-19 своєю появою в законодавстві, викликало в спільноті правників побоювання щодо порушення цими новелами принципу правової визначеності.
Проте через два тижні Верховна Рада України, хоч і несвідомо, частково вирішила це питання в аспекті посилення кримінальної відповідальності. Так 30.03.2020 року вона винесла закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» № 540-IX, яким визначила, що COVID-редакція діятиме лише протягом трьох місяців з дня опублікування закону. У зв’язку з цим, COVID-закон став першим в історії права України кримінальним законом, прийнятим на певний строк (строковим кримінальним законом).
Оскільки до спливу трьох місяців, тобто до 18.06.2020 року, Верховна Рада України ніяк не відреагувала на цей законодавчий ляп, з цього дня стаття 325 КК України повернувся до попередньої редакції: без позбавлення волі, з меншим в 30 разів штрафом та з неможливістю застосувати санкції COVID-редакції на практиці.
Так за загальним правилом, встановленим частиною 2 статті 4 КК України, злочинність і караність, а також інші кримінально-правові наслідки діяння визначаються законом про кримінальну відповідальність, що діяв на час вчинення цього діяння. Винятком з цього правила, що закріплений в статті 58 Конституції України та частині 1 статті 5 КК України, є зворотна дія кримінального закону, який пом’якшує кримінальну відповідальність особи.
Пом’якшення кримінальної відповідальності має місце у випадку зменшення її обсягу, яке може відбуватися шляхом, зокрема, скасування найбільш тяжкого серед альтернативних основних покарань та визначення максимальної межі основного покарання того ж виду нижчою.
Так з 18.06.2020 року покарання у вигляді позбавлення волі як найбільш тяжке серед альтернативних основних покарань буде скасовано, а максимальну межу штрафу зменшено до 1 700 грн. Оскільки нова стара редакція статті 325 КК України передбачає менш сувору кримінальну відповідальність, ніж COVID-редакція, має місце пом’якшення кримінальної відповідальності. Відтак, з 18.06.2020 року ця редакція має зворотну дію в часі щодо злочинів, які було вчинено під час дії COVID-редакції, тобто протягом 17.03-17.06.2020 року.
У зв’язку з цим, штраф і позбавлення волі, визначені статтею 325 в COVID-редакції, ніколи не будуть застосовані до порушників.
Проте стаття 44-3 КУпАП (порушення правил щодо карантину людей), яка передбачає штраф від 17 000 до 34 000 грн для громадян і штраф від 34 000 до 170 000 грн для посадових осіб, такої дії не матиме, оскільки вона не є строковою.
Через такі дива законодавчої техніки нести кримінальну відповідальність у випадку накладення штрафу в розмірі 1 700 грн наразі економічно вигідніше, ніж відповідальність адміністративну.
Опубліковано: Юридична Газета. 25 червня 2020 р.