Проти білорусі застосовують значно менше санкцій, ніж проти росії, хоча з самого початку повномасштабного вторгнення до України білорусь є пособницею країни-агресора. Відсутність санкцій у багатьох важливих економічних сферах робить білорусь зручним майданчиком для росії, який допомагає обходити західні санкції.
Наприкінці січня 2023 року стало відомо, що в Європейському Союзі найближчим часом мають узгодити санкції проти білорусі. Однак наразі жодного прогресу у цій справі немає. Нагадаємо, що ринок ЄС дуже важливий для білорусі, адже станом на 2021 рік саме ЄС був другим основним торговельним партнером білорусі (19,9% товарного експорту та імпорту країни).
Чимало білоруських компаній є і в Україні. Так, за інформацією платформи великих даних VKURSI, в Україні налічується 3927 компаній з білоруським корінням. 206 компаній має історичний зв'язок з пособником країни-агресора. На 105 компаній мають непрямий вирішальний вплив бенефіціари або засновники, які є громадянами чи резидентами держави-пособника агресора.
Роман Ємець та Олександр Бородкін, юристи ЮФ Василь Кісіль і Партнери, пояснили The Page, які саме санкції проти білорусі можуть застосувати у ЄС.
Кого можуть стосуватися санкції ЄС проти білорусі
Рада ЄС може застосувати секторальні або індивідуальні санкції.
Секторальні санкції передбачають заборону на здійснення трансакцій щодо певних товарів або послуг із представниками конкретного сектору економіки. Якщо ЄС застосує такий вид санкцій, то вони будуть покликані розв'язувати проблему гармонізації білоруських та російських санкцій.
Наразі через відсутність санкційної одноманітності білоруські посередники можуть закуповувати необхідні товари в ЄС, наприклад електроніку, та потім реекспортувати їх в росію. Нові секторальні санкції могли б стосуватись, наприклад продажу товарів та технологій, пов'язаних з нафтопереробкою, авіацією, космічною індустрією, навігацією або будь-яких інших товарів, які росія може використати у військово-промислових цілях. Ще одна проблема, до якої призводить відсутність гармонізації, — «картковий туризм» росіян до білорусі. Наразі в росії перестали працювати картки Visa та Mastercard, які є найпопулярнішими міжнародними платіжними системами. Однак білоруські банки таких обмежень не мають. Отже, росіяни можуть використовувати картки білоруських банків для розрахунків в Європі або для оплати в зарубіжних онлайн-сервісах.
Інший можливий напрямок секторальних санкцій – обмеження секторів економіки, які найбільше наповнюють білоруський державний бюджет. Наразі санкції ЄС призвели до обмеження 70% білоруського експорту в ЄС і навіть, за словами білоруського прем'єр-міністра, вже коштують білоруському бюджету приблизно 16-18 млрд доларів США на рік. Однак імовірно, що ЄС не стане обмежувати 100% експорту з білорусі, оскільки це може завдати шкоди європейській економіці більше ніж білоруській.
На відміну від секторальних, індивідуальні санкції передбачають замороження активів та заборону на здійснення будь-яких трансакцій тільки з конкретними особами. Наразі ЄС застосував індивідуальні санкції проти 195 білорусів. Загалом санкції застосовані до двох категорій осіб – топпосадовці державних органів та пов'язані з ними бізнес-еліти. Однак кількість підсанкційних осіб може бути суттєво розширена. Наприклад, за рахунок посадовців середньої ланки, членів їхніх родин та осіб, які вже знаходяться під санкціями, а також номінальних власників, які володіють активами в інтересах цих осіб. Також індивідуальні санкції можуть бути застосовані до білоруських бізнесменів, які активно підтримують режим Лукашенка та російську збройну агресію проти України.
Що буде означати, якщо ЄС введе нові санкції проти білорусі
По-перше, для осіб, які підпадуть під санкції, та пов'язаних з ними компаній це означатиме відмову в обслуговуванні банківських рахунків та навіть їх закриття. Жоден банк у жодній юрисдикції не буде ризикувати заради одного клієнта багатомільйонними штрафами від місцевих регуляторів та втратою ліцензії.
По-друге, це неможливість співпрацювати з європейськими контрагентами або контрагентами, які ведуть свою діяльність на європейських ринках. Місцеві регулятори можуть притягнути таких контрагентів до відповідальності, оскільки співпраця з підсанкційними особами може розцінюватись як допомога в обході санкцій. В ЄС відповідальність за таке порушення встановлюється на рівні кожної країни-учасника ЄС у вигляді адміністративної або кримінальної відповідальності – від 1 200 євро в Естонії до 37 млн євро в Литві. Однак у листопаді 2022 р. Європейська комісія запропонувала уніфікувати відповідальність за порушення санкційного режиму на території країн ЄС. Пропоновані зміни передбачають кримінальну відповідальність за порушення санкцій – до 5 років ув'язнення для фізичних осіб та штрафи в розмірі від 5% доходу, отриманого за минулий рік, для юридичних осіб. Далі ці зміни мають опрацювати та проголосувати Європейський парламент та Рада ЄС. Очікується, що цей процес буде завершено протягом 2023 р.
Щодо секторальних санкцій – наразі складно оцінити, наскільки секторальні санкції вплинуть на білоруську економіку. За даними Harvard University, опублікованими в рамках проєкту «Atlas of Economic Complexity», до початку повномасштабної війни на всі країни ЄС припадало близько 16% білоруського експорту. Наразі вже 70% цього об'єму експорту обмежено секторальними санкціями ЄС. Отже, білорусь вже несе суттєві економічні втрати, й імовірно, нові секторальні санкції несуттєво вплинуть на білоруську економіку.
Чи матимуть санкції вплив на компанії з білоруським корінням, які працюють в Україні
По-перше, застосування санкцій на рівні ЄС призведе до блокування банківських рахунків українських компаній, які мають підсанкційних осіб у своїй структурі власності.
По-друге, рішення Ради ЄС є підставою для застосування персональних економічних санкцій Президентом України. Україна зможе продублювати на своєму рівні європейські санкції та, наприклад, заблокувати активи осіб, до яких Рада ЄС застосувала індивідуальні санкції, або накласти заборону на здійснення ними торговельних операцій.
Отже, санкції ЄС, скоріш за все, призведуть до блокування на рівні України економічної активності підсанкційних осіб. Також, якщо у державних органів буде наявна інформація, що такі особи створювали або сприяли виникненню загрози національній безпеці, суверенітету або територіальній цілісності України, то в перспективі активи таких підсанкційних осіб можуть бути стягнуті в дохід держави через механізм персональних економічних санкцій.
Опубліковано: The Page, 3 березня 2023 р.
Автори: Роман Ємець, Олександр Бородкін