публікації

Що не так з перевірками Держгеокадастру?

10/03/2020

Держава контролює, а бізнес контроль не шанує. Тому законодавство про державний нагляд (контроль) покликане збалансувати інтереси бізнесу та держави. З одного боку, воно встановлює обов'язки суб'єктів господарювання у частині взаємовідносин з контролюючими органами, з іншого – застерігає останніх від надмірного державного впливу на суб’єктів господарювання. Та чи працює такий «механізм» збалансовано при перевірках Держгеокадастру?

Що перевіряє Держгеокадастр?

Держгеокадастр здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, а в частині родючості ґрунтів – за зміною показників якісного стану ґрунтів у результаті проведення господарської діяльності на землях сільськогосподарського призначення та за своєчасним проведенням підприємствами заходів щодо збереження, відтворення та підвищення родючості ґрунтів.

Наприкінці 2019 року Держгеокадастр затвердив річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік.

При цьому, майже 93 % від усіх запланованих заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік становлять заходи державного нагляду (контролю) щодо додержання законодавства у сфері використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, решта – 7 % від усіх запланованих – стосуються заходів контролю щодо додержання законодавства у сфері топографо-геодезичної та картографічної діяльності і додержання законодавства у сфері землеустрою.

Кого перевіряє Держгеокадастр?

Із затвердженого Держгеокадастром річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік вбачається, що найтісніший зв’язок з представниками Держгеокадастру мають суб’єкти господарювання, пов’язані з агропромисловим комплексом.

Повноваження із здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель Держгеокадастру дістались «у спадок» від ліквідованої Державної інспекції сільського господарства ще наприкінці 2016 року.

У той же час, Держгеокадастр «цікавиться» не лише агропромисловим комплексом, а й іншими суб’єктами господарювання, зокрема, тими, що мають відношення до будівельної галузі. 

Чи законні перевірки Держгеокадастру суб’єктів, які не мають жодного відношення до АПК?

Як зазначено вище, Держгеокадастр здійснює державний нагляд (контроль) в агропромисловому комплексі у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів. Тобто, одним з ключових моментів при реалізації таких повноважень Держгеокадастру є вказівка на агропромисловий комплекс, у якому Держгеокадастр здійснює державний нагляд (контроль).

Визначення поняття «агропромисловий комплекс» у чинному законодавстві – відсутнє, але з аналізу норм Закону України «Про особливості приватизації майна в агропромисловому комплексі» та інших нормативно-правових актів можна дійти висновку, що господарська діяльність в агропромисловому комплексі, головним чином, пов’язана з використанням землі – основного національного багатства – одночасно і як предмету, і як засобу праці.

Відтак, очевидно, що норми про державний нагляд (контроль), що здійснюється Держгеокадастром в агропромисловому комплексі у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів, поширюються лише на тих суб’єктів господарювання, які входять до агропромислового комплексу.  

Отже, повноваження Держгеокадастру у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів поширюються тільки на сферу АПК, і стосуються земель [усіх категорій і форм власності], на яких ведеться діяльність у сфері АПК.

Чи вправі Держгеокадастр в Київській області проводити перевірки на території міста Києва?

У Положенні про Головне управління Держгеокадастру в Київській області вказано, що повноваження Головного управління у частині здійснення контролю в агропромисловому комплексі за використанням і охороною земель поширюються як на територію Київської області, так і на територію м. Києва. 

З цього вбачається, що повноваження Головного управління Держгеокадастру у Київській області поширюються на територію міста Києва тільки у сфері агропромислового комплексу, і стосуються земель усіх категорій і форм власності, на яких ведеться діяльність підприємств, установ, організацій у сфері агропромислового комплексу, тоді як в усіх інших сферах господарської діяльності, наприклад, у сфері містобудування, повноваження Держгеокадастру на території міста Києва реалізуються лише Головним управлінням Держгеокадастру у м. Києві.
 
Разом з тим, застосування пункту 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру в Київській області призводить до порушення одного із основних принципів державного нагляду (контролю), а саме – неприпустимості дублювання повноважень органів державного нагляду (контролю) та неприпустимості здійснення заходів державного нагляду (контролю) різними органами державного нагляду (контролю) з одного й того самого питання (стаття 3 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

Так, в основу реалізації повноважень територіальними органами будь-якого центрального органу виконавчої влади покладено принцип територіальності. 

Разом з тим, у Положенні про Головне управління Держгеокадастру в Київській області, яким останнє наділяється повноваженнями щодо здійснення державного контролю в агропромисловому комплексі за використанням і охороною земель на території міста Києва, порушено принцип територіальності.

Таким чином, якщо 1) земельна ділянка знаходиться на території міста Києва, 2) земельна ділянка не належить до земель АПК, 3) власник чи користувач земельної ділянки не має жодного відношення до АПК, то проведення Головним Управлінням Держгеокадастру у Київській області (його інспекторами) перевірки такого об’єкта (земельної ділянки на території м. Києва) під виглядом «здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів», є незаконним.

Тому, якщо ваша земельна ділянка, якою ви користуєтесь, знаходиться на території міста Києва, а до вас прийшов з перевіркою інспектор з Головного управління Держгеокадастру в Київській області, тоді як ви взагалі не маєте жодного відношення до агропромислового комплексу, то вам пощастило, адже у вас є усі шанси довести в суді незаконність такої перевірки та її результатів. 

Автор: Аліна Подолєва

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

06/08/2015

4 серпня 2015 р. Президент підписав Закон «Про внесення змін до Закону України «Про карантин рослин» щодо зменшення адміністративного навантаження», прийнятий Верховною Радою 15 липня 2015 р. (надалі – «Закон»). Закон набере чинності через три місяці після його опублікування.

18/07/2013

Встановлення моменту настання страхового випадку та причинно-наслідкового зв'язку між погодними факторами та недоотриманням (втратою) врожаю - ключові моменти для визначення того, чи є заявлений випадок страховим...

Олег Качмар