Про що йдеться?
“На жаль, експеримент мав зворотний результат. Замість належного контролю держава отримала чисельні скарги з боку міжнародних перевізників та судновласників” – написав у своєму Телеграм-каналі Прем’єр-міністр України Олексій Гончарук в середу, 29 січня 2020 і ця новина була відразу поширена у ЗМІ, соціальних мережах та на сайтах органів влади, навіть на порталі центрального офісу Державної екологічної інспекції. Створені у 2017 році, Азовська та Кримсько-Чорноморська морські екологічні інспекції мали забезпечувати екологічний контроль в морських портах України і, з цією метою, мали спеціалізуватися виключно на такому виді перевірок, включаючи перевірки забруднення внутрішніх вод, спричиненого кораблями.
Два з половиною роки діяльності: контраверсійні підсумки
Один з аргументів на користь створення окремої екологічної морської інспекції полягав у тому, щоб доручити питання екологічного морського контролю єдиному і відокремленому органу з метою подолати корупцію у цій сфері. На жаль, результат виявився ледь не геть зворотнім, як стверджують зацікавлені сторони, експерти, та навіть самі державні органи. Вибіркові перевірки, приховані інспекції, незрозумілі інструменти та методи, відсутність чітких правил проведення – це все ставало на перешкоді очікуваним змінам. Серйозності ситуації додавали великі повноваження державних інспекторів щодо затримки суден у портах. У сукупності, це створило ситуацію, за якої підхід Інспекції залишався незрозумілим, додаючи до корупційної загрози набагато більше, ніж запобігаючи їй – що було детально висвітлено в нашому попередньому огляді (посилання, доступно тільки англійською мовою). Чи змогла морська інспекція досягти іншої цілі, що ставилася, а саме – «посилити екологічний контроль в портах України»? Очевидно, якщо говорити про картинку та медіа присутність. Сумнівно, якщо прислухатися до відгуків тих, хто добре обізнаний з ситуацією та бачить море зблизька.
Певні спроби підкорегувати систему та остаточне рішення відбудувати її з нуля
Уряд України уже здійснював спроби змінити статус кво у цій сфері, вносячи зміни до нормативних актів, обмежуючи повноваження перевіряти баластні води та вантаж кораблів (посилання, доступно тільки англійською мовою), вдосконалюючи порядок взаємодії між різними органами влади, причетні до портової діяльності (посилання, доступно тільки англійською мовою). Однак, як показує останнє рішення, нічого не дало бажаного результату, а тому Уряд вирішив переграти назад: повноваження екологічного контролю в морських портах повертаються до обласних підрозділів Державної екологічної інспекції. Текст прийнятого рішення залишається недоступним на момент цієї публікації, однак Прем’єр-міністр запевняє, що правила екологічного контролю в портах будуть посилені і затримання судна буде можливим виключного після санкції начальника обласного підрозділу Державної екоінспекції.
Однозначним позитивом прийнятого рішення є відхід Уряду від добре відомої тактики розмноження бюрократії з метою удосконалення. Однак, ефективні зміни не можуть настати внаслідок зміни табличок з назвами відповідальних держ. органів, подальші зміни «правил гри» є справді необхідними.
Опубліковано: Lexology, 29 січня 2020 р.