публікації

Взяття іноземних компаній на облік у контролюючих органах

24/03/2021

Аліна Ратушна

Юристка

Національний судовий процес,
Оподаткування,
Податкові спори

У 2020 році в Україні стала обов’язковою реєстрація окремих компаній-нерезидентів як платників податку на прибуток. Відповідно до Перехідних положень Податкового кодексу, 31 березня 2021 року є останнім днем для подання документів до контролюючого органу.

Якщо компанія-нерезидент провадитиме діяльність через відокремлений підрозділ без взяття на податковий облік, на неї буде накладено штраф у розмірі 100 тис. грн. 

Нижче відповідаємо на найбільш розповсюджені питання нерезидентів про взяття на облік. 

Які нерезиденти до 31 березня 2021 року повинні подати документи для взяття їх на облік у контролюючих органах? 

Компанії-нерезиденти, які станом на 1 січня 2021 року не перебувають на обліку в контролюючих органах, повинні подати документи для взяття на облік у контролюючих органах, якщо: 

  • здійснюють господарську діяльність на території України АБО 
  • до 1 січня 2021 року належно акредитували (зареєстрували, легалізували) на території України відокремлені підрозділи (в т. ч. постійні представництва)*. 

Звертаємо увагу, що господарською діяльністю є діяльність особи, яка пов’язана з виробництвом, реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, та спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно, через відокремлені підрозділи або через будь-яку іншу особу, яка діє на користь першої особи за договорами комісії, дорученнями та агентськими договорами. 

* – постійні представництва нерезидентів, які були зареєстровані платниками податків у період до 1 січня 2021 року, залишаються платниками таких податків до взяття на облік відповідних нерезидентів. 
Також до реєстрації нерезидента платником податків за постійним представництвом нерезидента зберігається обов’язок визначати податкові зобов’язання, подавати податкову звітність з податку на прибуток підприємства, утримувати податок з доходів їх походження з України.

Які інші дії компаній-нерезидентів є підставою для взяття їх на облік у контролюючих органах? 

Є низка інших підстав, за наявності яких нерезиденти зобов’язані стати на облік у контролюючих органах, а саме: 

  • придбання нерезидентом нерухомого майна або отримання майнових прав на таке майно в Україні; 
  • відкриття нерезидентом рахунків в банках України;
  • набуття нерезидентом права власності на інвестиційний актив, вартість якого формують корпоративні права та акції української юридичної особи, в іншого нерезидента, який не має постійного представництва в Україні. 

Проте за наявності цих підстав нерезиденти не обмежені терміном до 31 березня 2021 року – вони подають документи у строки, передбачені пунктом 64.5 Податкового кодексу, а саме до дати: 

  • придбання нерухомого майна; 
  • відкриття рахунку в Україні; 
  • здійснення першої оплати за інвестиційний актив.

Який порядок взяття на облік компанії-нерезидента?

19 березня 2021 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів від 08 лютого 2021 року «Про затвердження змін до Порядку обліку платників податків і зборів», який встановлює порядок взяття на облік компаній-нерезидентів. Із текстом наказу можна ознайомитися на сайті Міністерства фінансів України.

Отож, аби стати на облік, нерезидент повинен подати до контролюючого органу заяву за формою № 1-ОПН (із зазначенням підстав для взяття на облік).

До заяви нерезидент повинен додати копії таких документів (з пред’явленням оригіналів):

  • витягу з відповідного бізнес-реєстру, який виданий в країні реєстрації іноземної компанії (легалізований в установленому порядку та нотаріальне посвідчення перекладу)
  • документа, що підтверджує присвоєння ідентифікаційного номера нерезидента в країні його реєстрації та нотаріальне посвідчення перекладу 
  • документа, який підтверджує повноваження представника нерезидента
  • документа про акредитацію (реєстрацію, легалізацію) відокремленого підрозділу іноземної компанії, якщо нерезидент здійснює в Україні діяльність через відокремлений підрозділ.

За результатами розгляду заяви нерезидент включається до реєстру платників податків-нерезидентів з установленням ознаки платника податку на прибуток, про що йому видається довідка за формою № 34-ОПП. 

Компанія-нерезидент може уповноважити іншу особу або ж відокремлений підрозділ подати від її імені документи до контролюючого органу для взяття нерезидента на податковий облік шляхом видання довіреності.

Ми  рекомендуємо у довіреності чітко вказувати повноваження особи, яка уповноважена подавати документи для взяття нерезидента на облік, адже є ризик того, що податкова відмовиться приймати документи від представника нерезидента, бо довіреність має загальний характер, а не стосується виключно дій щодо реєстрації нерезидента платником податку на прибуток. 

До якого контролюючого органу подавати документи?

Залежно від того, якими є підстави для взяття на облік, компанія-нерезидент повинна подавати документи до контролюючого органу за місцезнаходженням: 

  • відокремленого підрозділу (в т.ч. постійного представництва), якщо нерезидент здійснює господарську діяльність на території України або належно акредитував відокремлений підрозділ; 
  • нерухомого майна у разі його придбання нерезидентом або отримання ним майнових прав на таке майно; 
  • установи банку або іншої фінансової установи, в яких нерезидент вирішив відкрити рахунок; 
  • української юридичної особи, акції або корпоративні права якої формують вартість інвестиційного активу, який придбаває компанія-нерезидент. 

Які наслідки взяття на облік нерезидентів для їх постійних представництв, які перебувають на обліку в контролюючих органах?

Після взяття на облік нерезидента його постійне представництво знімається з обліку як платник податку на прибуток. 
Далі таке постійне представництво: 

  1. продовжує перебувати на обліку в контролюючих органах як платник інших видів податків, якщо таке представництво акредитоване в Україні (наприклад, як платник єдиного соціального внеску);
  2. може бути зняте з обліку в контролюючих органах за заявою нерезидента, якщо воно не акредитоване. 

Яким чином буде здійснюватися контроль щодо взяття на облік іноземної компанії як платника податку на прибуток?

Відповідно до п. 78.1.22 Податкового кодексу однією з підстав для проведення документальної позапланової перевірки є отримання інформації, яка свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік. Перевірки з цієї підстави податкова зможе призначати вже з 1 липня 2021 року. 

Податкове законодавство передбачає можливість проведення перевірки як відокремленого підрозділу, так і самого нерезидента. Натомість, у цьому випадку виникає досить логічне питання – яким чином податкова перевірятиме нерезидента? 

Передбачаємо, що у цьому випадку податкова вдаватиметься до документальних невиїзних перевірок, які здійснюватимуться на підставі документів та даних, наданих платником податків або отриманих в інший спосіб, передбачений законом. 

За результатами проведення такої перевірки контролюючий орган: 

  1. бере на облік нерезидента на підставі акта перевірки, якщо підтверджено ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво в Україні
  2. вживає заходів щодо зняття з обліку відокремленого підрозділу нерезидента, якщо за результатами перевірки підтверджено:
  • припинення здійснення нерезидентом діяльності на території України 
  • відсутність на території України об’єктів оподаткування та об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням у такого нерезидента 
  • що відокремленим підрозділом або постійним представництвом нерезидента виконані обов’язки платника податків, визначені статтею 16 ПК. 


Які наслідки для компанії-нерезидента, яка веде господарську діяльність без взяття на облік в контролюючих органах?

Нерезидент, який розпочав господарську діяльність через своє постійне представництво до реєстрації в контролюючому органі, вважається таким, що ухиляється від оподаткування, а одержані ним прибутки вважаються прихованими від оподаткування.

Як зазначалося на початку статті, пункт 117.4 Податкового кодексу передбачає накладення штрафу на нерезидента в розмірі 100 тис. грн. за ведення діяльності через відокремлений підрозділ без взяття на податковий облік. Штраф накладатиметься за результатами проведення перевірки такого нерезидента.  

Більше того, податкове законодавство передбачає право податківців застосувати арешт майна, якщо нерезидент розпочинає або здійснює господарську діяльність через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік, що встановлено за фактом проведення перевірки.

Авторка: Аліна Ратушна

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

29/08/2023

1 серпня набув чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану». Що змінилось?

Аліна Ратушна

05/04/2023

Стратегія платників податків, яка діяла роками, більше не може використовуватись. Ось чому.

Аліна Ратушна