публікації

Електронна декларація за 2019 рік: mission possible​ (з урахуванням останніх змін і роз`яснень до закону)

14/04/2020

Анатолій Пашинський

Партнер, адвокат, PhD

Антикорупційні питання,
Корпоративне право,
Приватні клієнти та управління приватним капіталом

Як казав давньогрецький філософ Геракліт: "Єдиною постійною річчю в житті є зміни". Хоча цій цитаті вже понад 2 500 років, вона дуже влучно характеризує цьогорічну кампанію електронного декларування в Україні. Лише за останні півроку Верховна Рада встигла 8 разів внести зміни до Закону "Про запобігання корупції", а НАЗК – прийняти два нових роз’яснення щодо е-декларування на 92 сторінки.

Враховуючи перенесення дедлайну подання щорічних декларацій на 1 червня 2020 року, ми підготували оновлену покрокову інструкцію для заповнення декларації за 2019 рік з урахуванням останніх змін і доповнень. 

  1. Отримати електронний підпис (ЕЦП)

Для входу в особистий кабінет декларанта необхідно отримати електронний підпис в акредитованому центрі сертифікації ключів (АЦСК органів юстиції, ІДД ДПС тощо). Подати заявку та здійснити оплату за послугу можна в електронному вигляді. Однак для отримання ЕЦП потрібно буде особисто з’явитись до офісу установи. Зручною альтернативою є деякі сервіси онлайн-банкінгів (наприклад Приват24), які дозволяють своїм клієнтам миттєво згенерувати ЕЦП в онлайн-режимі.

Якщо Ви вже маєте ЕЦП та зареєстровані в системі, варто додатково перевірити строк дії Вашого ЕЦП. Строк дії ЕЦП залежить від місця його отримання та зазвичай складає від 1 до 3 років. Перевірити кінцевий термін дії ЕЦП можна на сайті відповідного акредитованого центру сертифікації ключів або в особистому кабінеті декларанта.

  1. Зареєструватись в особистому кабінеті декларанта

Після отримання ЕЦП необхідно пройти процедуру онлайн-реєстрації в Єдиному державному реєстрі декларацій. Під час реєстрації важливо вказати правильний e-mail, оскільки саме на нього прийде посилання з підтвердженням.

Якщо Ви вже зареєстровані в системі та термін дії ЕЦП ще не закінчився, Ви зможете безперешкодно увійти в особистий кабінет.

  1. Створити окрему "папку декларанта"

При підготовці до заповнення декларації рекомендуємо створити окрему електронну чи паперову папку з копіями усіх необхідних документів. Це не лише суттєво спростить процес заповнення декларації, а й дозволить мати потрібні папери під рукою у випадку проведення повної перевірки НАЗК чи журналістського розслідування.  

  1. Визначити коло осіб, що належать до членів сім’ї

В декларації потрібно вказувати інформацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання не лише самого суб’єкта декларування, а й членів його сім’ї. Часто декларанти припускаються помилки і зазначають як членів сім’ї усіх споріднених осіб відповідно до Сімейного кодексу (батьків, братів і сестер, тещу тощо). Разом з тим, для цілей е-декларування членами сім’ї вважаються лише ті особи, які підпадають під визначення "члена сім’ї" в розумінні Закону "Про запобігання корупції".

Для цілей заповнення декларації за 2019 рік членами сім’ї декларанта вважаються:

  1. особа, яка перебувала у шлюбі з декларантом станом на 31.12.2019 (незалежно від наявності факту спільного проживання); 
  2. діти декларанта до 18 років (незалежно від наявності факту спільного проживання);
  3. інші особи, які станом на 31.12.2019 спільно проживали з декларантом, були пов’язані з ним спільним побутом і мали взаємні права та обов’язки, що мать характер сімейних. 

Неправильне визначення кола членів сім’ї призводить до того, що у декларації не відображено активи осіб, які підлягали декларуванню, чи навпаки – відображені активи родичів, які не мали вказуватись в декларації. В обох випадках декларація буде містити недостовірні відомості, що може стати підставою для притягнення декларанта до відповідальності.

  1. Систематизувати всі дані про нерухомість 

У декларації за 2019 рік необхідно відобразити усі об’єкти нерухомості, що перебували у власності, володінні чи користуванні декларанта і членів його сім’ї станом на 31.12.2019. 
У першу чергу варто перевірити інформацію про себе і членів сім’ї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно з використанням ЕЦП. Реєстр дозволяє в онлайн-режимі за 33 грн. згенерувати довідку про нерухоме майно особи. При цьому слід пам’ятати, що Реєстр не містить даних про об’єкти, що були набуті у власність до початку 2000-х років. Тому не варто лякатись, якщо у довідці не виявиться інформації про приватизовані у 1990-х квартири чи земельні ділянки. 

Після перевірки Реєстру варто перейти до збирання правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомості. До таких документів належать виписки з реєстрів, свідоцтва про право власності, державні акти на землю та інші офіційні документи, які дозволяють точно встановити власника, дату набуття права та його характеристики. Для коректного заповнення інформації про вартість об’єкта потрібно проаналізувати договір, на підставі якого Ви набули право власності на майно. Не слід також забувати про об’єкти незавершеного будівництва чи інвестиції в новобудови, які мають декларуватись в окремому розділі. 

Якщо у минулому Ви вже подавали електронну декларацію, при заповненні декларації за 2019 рік в особистому кабінеті декларанта варто скористатись кнопкою «Створити нову декларацію на основі цієї». Якщо Ви заповнюєте нову декларацію на тому ж комп’ютері та не очищали кеш браузера, більшість даних про Ваше майно автоматично підтягнеться з попередньої декларації. 

  1. Зібрати інформацію про транспортні засоби

У декларації за 2019 рік потрібно вказати транспортні засоби, що належали декларанту чи члену його сім’ї на праві власності, володіння або користування станом на 31.12.2019.
Правильно задекларувати усі дані про транспортний засіб допоможе техпаспорт та договір купівлі-продажу (довідка-рахунок, акт приймання-передачі тощо). Якщо Ви оформили на себе автомобіль після 2013 року, інформацію про нього можна безкоштовно перевірити в Єдиному державному реєстрі МВС.

Окремо звертаємо увагу, що НАЗК вимагає вказувати в декларації викрадені транспортні засоби і автомобілі, продані "по довіреності". За бажанням Ви можете зробити позначку "викрадений (в угоні)" або "відчужений за довіреністю" при декларуванні такого транспортного засобу у полі "Модель" або "Марка". 

  1. Інвентаризувати цінне рухоме майно вартістю понад 192 100 грн.

Якщо у декларанта або членів його сім’ї станом на 31.12.2019 було у власності чи користуванні цінне рухоме майно вартістю понад 192 100 грн., таке майно необхідно відобразити в декларації. До цінного рухомого майна відносяться ювелірні прикраси, годинники, твори мистецтва, побутова техніка, меблі тощо. 

Для декларування дати набуття і вартості майна доведеться відшукати фіскальні чеки або договори купівлі-продажу. При цьому вартість цінного рухомого майна і дату його набуття можна не декларувати, якщо право на таке майно було набуте до подання Вами першої електронної декларації.

  1. Систематизувати дані про корпоративні права

Для заповнення декларації слід виписати всі частки у статутному капіталі юридичних осіб і цінні папери (акції, облігації тощо), які належали декларанту і членам його сім’ї на 31.12.2019. Інформацію про корпоративні права в українських юридичних особах можна перевірити в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань або ж на спеціальних ресурсах (Vkursi, Youcontrol, Opendatabot тощо). 

Юридичні особи, в яких декларант/члени його сім’ї прямо чи опосередковано мають не менше 25% голосів або незалежно від формального володіння корпоративними правами можуть здійснювати вирішальний вплив, необхідно буде задекларувати в окремому розділі про бенефіціарну власність. 

  1. Згадати про нематеріальні активи

Закон зобов’язує декларувати нематеріальні активи (винаходи, авторські права, торгові марки тощо) суб’єкта декларування та членів його сім’ї станом на 31.12.2019. Інформацію про більшість видів нематеріальних активів можна отримати на сайті Укрпатенту.

  1. Підрахувати доходи за рік

Декларуванню підлягають доходи декларанта і членів його сім’ї за рік за принципом "до копієчки". До найбільш розповсюджених джерел доходів відноситься заробітна плата, підприємницька діяльність (ФОП), банківські відсотки та доходи від продажу майна. 

З’ясувати офіційні доходи суб’єкта декларування допоможе Електронний кабінет платника на сайті ДПС. Декларант з використанням ЕЦП може увійти в особистий кабінет і замовити інформацію про свої доходи за 2019 рік. Ці відомості надаються в електронній формі протягом години. Аналогічну інформацію у своєму особистому кабінеті може отримати кожен з членів сім’ї, який має ЕЦП. За відсутності ЕЦП відомості про доходи за 2019 рік можна отримати в паперовій формі шляхом звернення з письмовою заявою до місцевого органу податків і зборів. 

Слід пам’ятати, що довідка ДПС може не містити інформацію про всі доходи декларанта. Зокрема, у довідці не вказуються окремі категорії неоподатковуваних доходів, банківські відсотки та "неофіційні" доходи декларанта. Такі доходи доведеться згадувати самостійно. 

  1. Зібрати інформацію про грошові активи

Грошові активи (кошти на рахунках, готівка, позичені кошти) вказуються в декларації, якщо їх сукупна вартість станом на 31.12.2019 перевищувала 96 050 грн. Ця порогова сума рахується окремо для декларанта і кожного члена сім’ї. Для прикладу, якщо у декларанта є грошові активи на загальну суму 100 тис. грн., а у його дружини – лише на суму 45 тис. грн., декларувати слід тільки активи суб’єкта декларування.

Для отримання інформації про кошти на банківських рахунках слід звернутись до відповідних банківських установ з проханням надати інформацію про залишок на кожному рахунку станом на 31.12.2019. Такий запит можна подати через персонального менеджера, гарячу лінію або у відділенні банку. Деякі банківські установи мають онлайн-банкінг, що дозволяє самостійно отримати необхідну інформацію про залишки в особистому кабінеті. При цьому декларувати самі банківські рахунки у декларації за 2019 рік не потрібно. 

При декларуванні грошових активів слід також згадати про суми, які передавались у борг та не були повернуті станом на 31.12.2019. Ну і звісно – не забувайте заглянути під матрац перед декларуванням готівкових коштів.

  1. Пригадати про борги і кредити 

Декларація за 2019 рік має заповнюватись за попередньою редакцією ст. 46 Закону "Про запобігання корупції", що діяла до 18 жовтня 2019 року. Разом з тим, НАЗК так і не відкоригувало існуючу форму декларації під "стару" редакцію ст. 46 Закону, що створює певні неоднозначності при заповненні декларації.

Для мінімізації ризиків рекомендуємо вказувати у декларації усі фінансові зобов’язання декларанта і членів його сім’ї станом на 31.12.2019 незалежно від суми. При цьому слід пам’ятати, що за новим роз’ясненням НАЗК суми отриманих у 2019 році кредитів/позик необхідно вказувати не у Розділі 11 "Доходи, у тому числі подарунки" (як це було раніше), а в Розділі 13 "Фінансові зобов’язання" у полі "Розмір зобов’язання". 

Інформацію про фінансові зобов’язання можна отримати з договорів, банківських виписок, квитанцій про оплату, розписок та інших боргових документів. 

  1. Скласти перелік видатків і правочинів на суму понад 96 050 грн.

Суб’єкт декларування повинен вказати у декларації усі свої видатки за 2019 рік, одноразовий платіж по яким перевищував 96 050 грн. (наприклад купівля квартири, придбання туристичної путівки, обмін валюти тощо). Декларант також має вказати будь-які інші правочини, внаслідок яких у нього в 2019 році виникло чи припинилось право власності на актив вартістю понад 96 050 грн. У нагоді тут можуть стати фіскальні чеки, платіжні доручення та примірники договорів.

  1. Згадати про роботу за сумісництвом

Суб’єкт декларування має зазначити в декларації про роботу, яку він виконував за сумісництвом у 2019 році. Відомості про таку роботу декларуються незалежно від тривалості періоду, протягом якого особа працювала за сумісництвом. Для прикладу, якщо декларант працював викладачем за сумісництвом протягом 3 місяців у 2019 році і станом на 31.12.2019 вже звільнився, така робота все одно підлягає декларуванню. 

  1. Пригадати про членство в неприбуткових організаціях

У декларації необхідно вказати неприбуткові організації (громадські об’єднання, благодійні фонди тощо), в яких декларант на 31.12.2019 був членом та/або входив до складу керівних органів. 

На жаль, в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не обліковується інформація про актуальний перелік членів неприбуткових організацій. У разі сумнівів з приводу членства у тій чи іншій організації рекомендуємо звернутись до її керівництва з відповідним запитом. 

* * * 

Під час заповнення декларації часто виникають питання, які вимагають кваліфікованої юридичної допомоги. У той же час ці 15 простих кроків допоможуть Вам зорієнтуватись у великому масиві інформації та правильно зібрати документи для підготовки першої чернетки декларації. При цьому слід пам’ятати ключове правило е-декларування, яке більшість декларантів засвоїли на гіркому досвіді – з поданням декларації не варто затягувати.
 

Що нового?

Найважливіша аналітика у вашій пошті.

більше аналітики

23/10/2024

До Єдиного державного реєстру щороку подається 600-900 тис. антикорупційних декларацій. Кожна із цих декларацій теоретично може стати обʼєктом повної перевірки НАЗК. У той же час, в Управлінні проведення повних перевірок НАЗК працює орієнтовно 30 співробітників. В умовах такого величезного розриву між кількістю декларацій та людським ресурсом для їх перевірки на перший план виходить логічне запитання – яким саме чином НАЗК обирає декларації, що йдуть на повну перевірку?

Анатолій Пашинський

10/10/2024

На фоні обговорення питань економічного бронювання непоміченою залишилась важлива новина. У червні Мінреінтеграції прийняло Порядок бронювання працівників неурядових організацій, які реалізують гуманітарні проєкти за кошти міжнародних партнерів.

Анатолій Пашинський, Марко Головач, Максим Васильєв